Hvem har ikke kjent på den frustrerende følelsen av at tiden ikke strekker til. Da er det fort gjort å nedprioritere enkelte arbeidsoppgaver. Kanskje aller først de oppgavene som ikke gir umiddelbare resultater, som for eksempel papirarbeid.

Tilbake til alle bloginnlegg
Publisert
3. juni 2019

Arbeidet med kjemikaliedokumentasjon er svært viktig for at din virksomhet skal være en trygg arbeidsplass. Det er nettopp fordi kjemikalier kan være farlige for deg og dine kollegaer, at det finnes så strenge regler for oppbevaring og bruk. Forskning viser tydelige sammenhenger mellom kjemikalier og alvorlige helseskader, som kreft og KOLS. I tillegg til sykdommer som utvikles over tid, kommer akutte tilfeller som for eksempel etseskader og forgiftning.

For å unngå både alvorlige sykdommer og akutte ulykker forbundet med kjemikalier, må du forsikre deg om at du har kontroll på papirene! Heldigvis finnes det verktøy som hjelper deg å få oversikt og samtidig legger til rette for at du kan bruke tiden din på andre ting enn papirarbeid.

Slik hjelper et digitalt stoffkartotek fra EcoOnline deg å spare tid:

1. Ved å gi deg raske svar på det du søker etter
Finn den informasjonen du leter etter raskt og enkelt, med tilgang Nordens største databasene for sikkerhetsdatablader. Du kan være trygg på at informasjonen du finner er oppdatert etter siste versjon fra leverandørene.

2. Ved å gi deg full oversikt og kontroll over kjemikaliene dine
I et brukervennlig verktøy kan du selv bestemme om du ønsker å se antall kjemikalier i hele eller deler av virksomheten. Hvis du ønsker kan du få oversikten helt ned til detaljnivå på hva som for eksempel skjuler seg i et skap i en lokasjon du selv ikke har fysisk tilgang til.

3. Ved å forsikre deg om at dokumentasjonen alltid er oppdatert
Loven krever at alle sikkerhetsdatablad skal være oppdatert slik at den er av siste versjon som finnes fra leverandøren. Med EcoOnline kan du være trygg på at du følger loven og heller bruke tiden din på andre ting enn å passe på at dokumentene er oppdatert.

4. Ved å gi deg et integrert verktøy for risikovurderinger og kartlegging
Å måtte innhente informasjon om alle arbeidsoperasjoner der kjemikalier inngår og avdekke konsekvensene er en nær sagt en umulig oppgave dersom du ikke har et verktøy som gjør at du kan samle inn og lagre alle opplysningene på ett sted.

5. Ved å gjøre det enkelt å dele informasjon med andre ansatte
Å skrive ut og sette ett og ett sikkerhetsdatablad inn i en ringperm høres ikke så tidkrevende ut, men dersom du summerer all den tid som faktisk går med til manuell håndtering av kjemikaliedokumentasjon vil du nok bli overrasket. I dag er kravene til hva et sikkerhetsdatablad skal inneholde av informasjon så omfattende at ett sikkerhetsdatablad kan være på over hundre sider. Du kan selv forestille deg hvor lang tid det vil ta å bare skrive ut ett eksemplar. Hva om du heller gir de ansatte en leselenke som de enkelt kan laste ned og lagre et sted de selv måtte ønske? Eller de kan lese av en QR-kode eller laste ned en app slik at de får kjemikalieinformasjon rett på mobilen.